Home

Skjermbilde 2013-03-01 kl. 13.21.18

Hvordan behandles politikk i lærebøker for videregående utdanning?

Jeg har lest de to mest brukte pensumbøkene for videregående trinn én og finner store mangler.

Samfunnsfag er et av de mest sentrale fagene i norsk skole og spiller en viktig rolle for å skape samfunnsengasjerte nordmenn. Faget former vårt demokrati og dets viktigste arenaer, nemlig demokratisk deltagelse og offentlig debatt. Kvaliteten på lærebøkene er avgjørende for hva elevene får med seg videre i livet fra undervisningen, og påvirker også hva slags samfunn, politikk og offentlig debatt vi får. Hva lærer egentlig norske skoleelever om politikk?

Les resten av bokessayet i siste nummer av Prosa her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s