Home

Brannen i Oslofjord-tunnelen illustrerer at heller ikke Østlandet har vært vernet for meningsløse samferdselsprosjekter.

Av Erik Lundesgaard, bystyrekandidat, Oslo Høyre

Nok en gang har Oslofjord-tunnelen mellom Drøbak og Hurum vært gjenstand for en ulykke. Heldigvis gikk ikke liv tapt i den dramatiske brannen sist uke. Dette var den siste av en lang rekke uhell og problemer i tunnelen siden åpningen i 2000. Oslofjord-tunnelen er et eksempel på at heller ikke Østlandet, som i utgangspunktet har vært sulteforet på samferdselsprioriteringer, også har sin andel av meningsløse og dyre samferdselsprosjekter. Tunnelen, som erstattet fergetrafikken mellom Drøbak og Hurum, kunne avhjulpet trafikkavviklingen gjennom flaskehalsen Oslo sentrum. Men siden tunnelen ble bygget for smal og for bratt og ikke minst med lite tilgjengelige påkjøringsveier på begge sider av fjorden, velger varetransportører som skal vestover via Drammen og kjøre gjennom Oslos allerede overbelaste veisystem. Tunnelen er med andre ord penger rett ut av vinduet.

Stykkevis del og delt var tittelen på den epokegjørende boken av samferdselsforskerne Sverre Knutsen og Knut Boge fra 2005. Deres konklusjon var entydig: Norsk samferdselspolitikk er blitt et spørsmål om distriktspolitikk, snarere enn et spørsmål om kollektive nasjonale goder. Oslofjord-tunnelen viser til det fulle at Knutsen og Boge har rett. Allerede på 1990-tallet var det behov for å avhjelpe varetransporten på vei i Norge. Både den gang og i dag går en stor andel av varetransporten fra kontinentet til Norge via Oslo. Hvor var de nasjonale analysene av Oslofjordtunnelens samfunnsnytte utover velbehaget for de som en gang i blant kjører personbil mellom Drammen og Drøbak?

Oslofjordtunnelen illustrerer til det fulle at norsk samferdselspolitikk må bli et nasjonalt anliggende, og ikke spørsmål for regioner og fylker om å skaffe seg størst andeler av samferdselsbudsjettene. Alle er tjent med at samferdsel i Norge behandles mer seriøst fra sentrale politikere og myndigheter, og ikke deles ut klattevis til fylker, kommuner og lokalpolitikere, som skriker høyest for å få et veiprosjekt til seg selv.

Det trengs et regimeskifte i norsk samferdselpolitikk. Skal Norge bli et land med godt utbygde kommunikasjoner på tvers av landet, må Norges samferdselsinvesteringer og prioriteringer sees under ett.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s