Home

Statsminister Fredrik Reinfeldt i Täby utenfor Stockholm

– Vi, svensker er Skandinavias spanjoler. Vi har billig arbeidskraft, varer og valuta, sier politisk sekretær Peter for Moderatarna.

Av Erik Lundesgaard

Gamle Oslo Høyre

Artikkel i  Oslo Høyres avis Oslo og Vi, nr. 3 2010.

På kampanjebussen helgen før valget i Sverige er stemningen på topp. Den sittende borgerlige allianse-regjeringen topper målingene, og Moderatarnas ledende menn statsminister Fredrik Reinfeldt og finansminister Anders Borg er mer populære enn noen gang. Og det er ikke uten grunn. Deres skattelettelser og RUT-avdrag (Rengöring, Underhåll och Tvätt som kan trekkes av på skatten) har skapt flere arbeidsplasser. Arbeidsledighet og hvordan få økonomien ut av lavkonjunkturen er de viktigste sakene i valgkampen.

Delegasjon fra Oslo

Som kampanjeleder i Gamle Oslo bydel, var jeg helgen før valget i Sverige så heldig å få være med en delegasjon fra Oslo Høyre over til Stockholm for å følge Moderatarnas valgkamp. Moderatarna tok oss imot med åpne armer og disket opp med foredrag, lunsjmøter og deltagelse på valgkamp-rallies. Men vi måtte også jobbe med kampanjearbeid på grasroten. Selv oppnådde jeg en viss suksess i Täby, rett nord for Stockholm. Jeg delte ut Moderat-godis og bottons i stor stil, mens jeg på svorsk sa: ”Vil Ni ha Moderat-Godis? Den besta godis!”.

Broderfolket i øst

Vi deler mye med broderfolket i øst, men både kampanjen og det politiske grunnlaget for valgkampen er noe helt annet enn i Norge. Før sommeren stipulerte The Economist at tre land i verden vil ha overskudd på statsbudsjettet i 2010. Hong Kong (ikke et land, men regnes som en økonomi) med 0,4 % overskudd, Saudi-Arabia med 1,4% og selvfølgelig Norge på topp med intet mindre enn 9,4% i overskudd. Norge ikke bare internasjonalt i en klasse for seg, men også sammenlignet med våre naboland. Sverige har tradisjonelt vært vår rike storebror, mens vi har vært den fattige lillebroren. I dag er det motsatt, og problemene i økonomien og den høye arbeidsledighet har vært de viktigste premissleverandørene for årets valgkamp, så vel som den forrige i 2006. Det er ikke rart, når tallene kommer på bordet. Arbeidsledigheten blant ungdom er svært høy på nesten 30 prosent. Samtidig slo finanskrisen inn i Sverige med full tyngde, noe den kun i begrenset grad gjorde i Norge. Det har gjort motkonjunkturpolitikk til landets viktigste politiske sak, og i stor grad har Reinfeldt lykkes med sin politikk. Det er det velgerne premierer dem for.

Det nye arbeiderpartiet

”Bara ett arbetarparti kan fixa jobben” står tapetsert over Moderatarnas valgplakater over hele Stockholm. Her ligger kjernen til partiets suksess etter Reinfeldts overtakelse av ledervervet i 2003. Etter katastrofevalget i 2002 gikk Bo Lundgren av som leder, og det åpnet opp for en reform av partiets politikk. Enkelte har hevdet Moderatarna har beveget seg mot sentrum. Slik jeg ser det har de snarere rendyrket klassisk borgerlig politikk. Det var tre hovedsaker som ble fremhevet, henholdsvis:

– Det skal lønne seg å jobbe.

– Det skal satses på velferd, skole, helse og omsorg.

– Nulltoleranse mot kriminalitet.

Jobbskattavdraget og RUT-avdraget er de to viktige reformene Reinfeldt-regjeringen har gjennomført. Førstenevnte har gitt alle skattebetalere lavere skatteutgifter. For en person med 200 000 kroner i årslønn gir reformen vedkommende en skattreduksjon på intet mindre enn 9676 kroner per år. I kroner og øre er skattelettelsene størst for dem med størst inntekter, men i prosent er skattlettelsene størst for dem med lavest inntekt. Dette har i sin tur resultert i økt kjøpekraft og økt aktivitet i økonomien. Samtidig har RUT-avdraget resultert i mindre svart arbeid, da vasking, barnepass og oppussing har kunnet trekkes av på skatten. I andre omgang har dette gitt økte moms og skattinntektene til staten, samt arbeid til flere. Denne genistreken har gjort de borgerlig partiene mer attraktivt for alle grupper, og ikke bare de tradisjonelle borgerlige velgerne. At Reinfeldt like før valget var en mer populær statsministerkandidat blant LO-medlemmer enn Mona Sahlin, står som et tydelig eksempel på dette.

Glamourfaktoren

Ikke bare har Moderatarna levert bra politikk med resultater. De har også hatt frontfigurer med en glamourfaktor ala det Jens og Jonas har hatt i Norge. Statsminister Reinfeldt og finansminister Anders Borg har blitt Sverige mest populære menn. Spesielt er Borg uhyre populær. Med sin folkelige avslappete stil (med hestehale og ring i øret), gode humør og ikke minst en analytiske legning i økonomifaget kombinert med formidlingsevne, er han blitt en folkekjær politiker.

Han har gjort finanspolitikken kul, og når han snakker om tall og økonomi lytter alle, selv de som ikke har greie på økonomi. Borg er seg sjæl, og det liker folk fremfor den mer klassiske borgerlige attityde. Det nye imaget til Moderatarne er inkarnert i Borgs stil. På bakrommet viskes det også at folk i partiet, som gikk lyseblå skjorter og perleøredobber ble bedt om å tone ned sosseimaget. Det gagnet ikke partiets appell.

Politisk reklame

Det mest oppsiktsvekkende ved valgkampen i Sverge, sett med norske øyne, er den store bruken av politisk reklame. Så godt som alle boards og bannere i Stockholm er dekket med politisk reklame med overvekt av Moderatarna og Sosialdemokratarna. Det er noe svært profesjonelt over valgkampen. Det minner mer om ordinær markedsføring i stor skala. Virkemidlene er de samme.

Kommunkasjonschef Elisabeth Somp forteller om strategien: Her skal man være synlig i alle kanaler, på gaten, på nettet, på trykk og på tv. De har også produsert tre valgkampfilmer med humoristisk snert. I den ene ser vi folk gå fra jobben på en fredag. Så kommer følgende tekst opp på skjermen: ”Helg. Bara en av många anledninger till varför flere ska ha ett jobb.”

Profesjonalisert valgkamp

Profesjonelt er det også på valgkamp-rallyet på Nörrhalms plass. Det er ikke bare proft, den er også tydelig amerikanisert. Konfransier og riksdagsmeldem Anna König Jerlmyr (M) driver opp stemning på et oppvarmeraktig vis. Discomusikken dunker ut av høytalerne og stemningen piskes opp før Alliansens topp-politikere entrer scenen. Først sosialminsiter Gøran Hägglund (KD), så skoleminister Jan Björklund, så næringsminister Maud Olofsson (C) og sist, men ikke minst statsminister Fredrik Reinfeldt. Budskapet de presenterer om arbeidsliv, økonomi, utdannelse og helse er samkjørt, timet og tilrettelagt. Som kampanjeansvarlig fra Stovner Høyre, Eirik Endresen senere på dagen sa til Reinfeldt, da vi treffer ham på et valgmøte i Täby. ”Jeg har aldri hørt en politiker uttale seg så klart, statsminister Reinfeldt. Kanskje du kunne tenke deg å bli statsminister i Norge også?” Moderatarnes suksess bør utvilsomt være til inspirasjon for Høyre i Norge også.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s