Home

Ombygningen av veisystemet i Bjørvika er et enormt løft for trafikkavviklingen i Oslo. Det eneste som mangler er riksvei 4 i tunnel.

Innlegg i Aften, 29 september, 2010.

Om få år vil det gå en vakker akse fra Wessels plass ved Stortinget, ned Prinsens gate og over den kommende hovedgaten i Bjørvika, Dronning Eufemias gate til den gamle Bispegaten i Gamlebyen. Ringen vil være sluttet. Oslo øst og vest knyttes sammen på et spektakulært vis.

Byplanen for Bjørvika-utbygningen, som ble vedtatt på 1990-tallet, er denne massive ombygningen av Oslo-sentrum sin styrke. Det viktigste grepet er at trafikken via E18 ledes under jorden og fjorden med senketunnelen, slik at dagens trafikkmaskin kan rives. Det andre sentrale grepet er at den nye E18 skal lede trafikken bort fra Oslo Sentrum og riksvei 4 via Vålerengatunnelen. På sikt er planen at det skal bygges en tunnel fra Bjørvika til Økern. Denne er foreløpig på planleggingsstadiet, og kan få finansiering via Oslo-pakke 3.

Til tross for dette vil fortsatt en stor andel av trafikken nordover gå gjennom sentrum over Østre tangent, som nå er under bygging, samt den eksisterende Riksvei 4, også kjent som Nylandsveien. Sistenevnte går i dag inn i trafikkmaskinen i Bjørvika. Snart vil den knyttes sammen med Dronning Eufemias gate med en rampe ned fra dagens bro over sporområdene på Oslo S.

I trafikkberegningene for Bjørvika-planen anslås det at 18 200 biler vil kjøre over Østre tangent hvert døgn. Mens 13 800 vil kjøre over Riksvei 4 hvert døgn. 21 000 biler vil fortsette nordover langs Riksvei 4 over Grønland, Tøyen og Carl Berners plass opp til Sinsen. Dette tilsvarende intet mindre 1/5-del av den daglige trafikken gjennom E18 og senketunnelen.

Det vil med andre ord fremdeles være en massiv strøm av trafikk gjennom Oslo sentrum, som både forurenser og støyer. Trafikkavviklingen i Oslo Sentrum er ikke komplett før denne ledes ut av sentrum.

I dagens planer legges det opp til at Riksvei 4 over sporområdet til Oslo S, Vaterland og Grønland ved Hausmannsgate beholdes. Det er en dårlig løsning.

En god løsning for både trafikkavviklingen og beboere i Oslo indre øst, vil være en tunnel under sporområdet og Vaterland som kommer opp ved Hausmannsgate. Parallelt med dette bør gjennomgangstrafikken fra sør til nord i Oslo sluses unna Riksveis 4, fortrinnsvis i en tunnel fra Bjørvika til Økern.

Riksvei 4 i tunnel vil gjøre underverker for Oslo sentrum og lokalmiljøet i indre Oslo øst. Det vil frigjøre områdene ved Vaterland som i dag okkuperes av veisystemet. Vaterland og Akerselva kan bringes tilbake til sitt opprinnelig uttrykk, samt at tomtene vil frigjøre plass til nye nærings- og boligbygg. For Grønlands del vil dette være svært fordelaktig, da broen over Grønlandsleiret forsvinner. Gaten vil få tilbake sitt storslagne boulevard-aktige preg, og åpnes mot sentrum for øvrig. Samtidig vil det kunne etableres et større grøntområde der hvor Riksvei 4 i dag kommer ned fra rampen. Dette vil kunne bli et trivelig friområde med Akerselva på den ene siden, og Lakkegata på den andre siden. Byens hyggelige lavterskel-pub, Stargate, kan utvide sin utservering nordover.

For bydelene Tøyen og Carl Berner vil en slik plan redusere gjennomgangstrafikken og forurensningen. Carl Berner plass vil få mindre trafikk, og det samme vil Jens Bjelkes gate på Tøyen. Sistenevnte vil være svært positivt for bymiljøet da både Tøyen og Herleb skole ligger nære denne svært trafikkerte gaten. Det vil gjøre miljøet for elevene der mye triveligere.

Trafikkavviklingen i Oslo er ikke fullført før tilfredstillende løsninger for riksvei 4 og trafikken fra sør til nord i Oslo er på plass. En riksvei 4 i tunnel i kombinasjon med en ny tunnel mellom Bjørvika og Økern, vil gjøre Oslo til en bedre by.

Riksvei 4. Her ved rundkjøringen mellom Nylandsveien og Hausmannsgate. Nesten 20 000 biler i døgnet vil fortsatt passere gjennom her.

One thought on “Legg riksvei 4 i tunnel

  1. God ide. Er helt enig. Hadde vært topp om Oslo kunne bli en verdensledende hovedstad i tunellbygging og bli mye mindre bilfri. Hvertfall på overflaten.Det bør heller brukes til gåing, sykling og kollektiv transport.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s