Home

Nå som Sverige har løst opp i regelverket for aksjeselskaper, må også Norge følge etter.

1. juli ble det kjent at det endelig kommer en utredning om forenklinger av aksjeloven. I følge en pressemelding fra Justis- og Politidepartementet, skal advokat Gudmund Knudsen og BA-HR vurdere om dagens aksjekapitalkrav på 100 000 skal senkes, samt vurdere stiftelsesregler og organisatoriske spørsmål. Det er på høy tid med en slik utredning.

NUF ingen løsning

Etter 2005 har antall etableringer av såkalte NUF-selskaper eksplodert i Norge. NUF (Norskregistert Utenlandsk Foretak) har en betydelig lavere inngangsbillett for gründere enn et aksjeselskap, og er derfor mer attraktivt. Som ansatt har man de samme rettigheter som en ansatt i et AS. Stifteren slipper å skyte inn 100 000 kroner i aksjekapital, og det er ingen revisjonsplikt for selskaper som omsetter mindre enn 5 millioner. Baksiden av medaljen er at det har vært knyttet en rekke saker med moms- og skatteunndragelser til mange av de snaue 30 000 NUF-selskapene i Norge.  I tillegg vil en slik eksplosiv økning av antall NUF-selskaper vil på sikt kunne undergrave bærebjelken i det kapitalistiske system, nemlig aksjeselskapet. Derfor er det høyst nødvendig at AS-selskapsformen justeres.

Dagens aksjekapitalkrav på 100 000 er vesentlig, men ikke det viktigste å vurdere. I Sverige har aksjekapitalkravet blitt redusert til 50 000. En slik reduksjon vil gjøre inngangsporten til AS-ets rettigheter lavere, men spørsmålet er om 50 000 eller 100 000 spiller noen nevneverdig rolle for stiftere. Selv tror jeg størrelsen på beløpet er av liten betydning for etablerere. Snarere er utgiftene og kravene myndighetene stiller til revisjon av aksjeselskap av større viktighet.

Revisjonsplikten er hovedproblemet

En rekke næringsdrivende med enkeltpersonsforetak står i dag uten noen sosiale rettigheter som arbeidsledighetstrygd eller fødselspermisjonspenger. Derfor er det et klasseskille i Norge mellom vanlige arbeidstakere og de som driver næring gjennom enkeltpersonsforetak. Sistnevnte gruppe er svært viktig for verdiskapningen i Norge, både som skattebetalere, momsinndrivere og arbeidsgivere. Det er rett og rimelig at også disse sidestilles med ordinære arbeidstakere. Løsningen for næringsdrivende med enkeltpersonsforetak er å opprette et AS eller et NUF, hvor de selv også er ansatt. For de små og mellomstore selskapene med få ansatte og relativt liten omsetning er kronglete regler og revisjonsplikten deres største barriere. Revisjonsplikten er derimot Knudsen ikke satt til å utrede. Det skal behandles separat av Finansdepartementet.

For mindre selskaper kjennes revisjonsplikten meningsløs. Alle som har et mindre AS vet at revisjonen er bortkastete penger. For det første er kravene til en autorisert regnskapsfører strenge nok til at revisjonen blir et sisofysarbeid. For det andre gjør revisoren sjelden noe annet enn å bla i bilaget noen timer, skrive en standard revisjonsberetning og sende en klekkelig faktura. Det er ikke uten grunn at vi har uttrykket ”å fakturere på revisors vis”.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s