Home

Nå som omleggingen av veisystemet i Bjørvika er i full gang, bør vi også vurdere opprustning av Bjørvikas parallelgater Schweigaards gate og Grønlandsleiret.

Av Morten Bakke, Håvar Bauch og Erik Lundesgaard

Gamle Oslo Høyre

Enormt potensial

”Det påfallende med Oslo, er mangelen på brede boulevarder og rytterstatuer, i motsetning til andre europeiske hovedsteder”, skriver forfatteren Dag Solstad i en av sine bøker. Oslo har to gater som kvalifiserer til europeisk boulevard-standard, henholdsvis Karl Johan og Bygdøy Allé.

I Bjørvika anlegges nå en tredje slik gate, Dronning Eufemias gate, som skal knytte Bispegata i Gamlebyen sammen med Prinsens gate i Kvadraturen. Endelig knyttes det gamle og det nye Oslo sammen, og skillet mellom vestkanten og østkanten blir mindre både praktisk og symbolsk. Men Oslo har flere gater som kan knytte byen bedre sammen og gjør byen tettere.

Schweigaards gate

Schweigaards gate mellom Oslo City og Gamlebyen er kanskje byens tristeste gate, men dens potensial er enormt. Veien er bred og flott. Den ærverdige tollbygningen ligger her, og snart åpnes gangforbindelsen til Bjørvika herifra.

Fra å være byens bakgård, kan Schweigaards gate bli byens stolthet, som binder Gamlebyen sammen med sentrum. Dessuten oppfatter mange denne delen av Schweigaards gate som utrygg på kveldstid. En opprustning vil bøte på denne utryggheten.

En oppgradering av Schweigaards gate forutsetter minst tre store strukturelle grep:

– Riksvei 4 i tunnel.

– Riving av Norges styggeste og minst menneskevennlig bygg, Galleri Oslo.

– Flytting av bussterminalen.

En riving av Galleri Oslo vil gjøre at man kan etablere et faktisk Galleri Oslo på gateplan med butikker, caféer, kontorer, boliger og yrende liv. Området vil igjen bli menneskevennlig.

Beboerne i indre by er de som forurenser minst av byens innbyggere, likefullt er det disse som har mest forurensing i sitt nærmområde.

En flytting av bussterminalen til et mer hensiktsmessig sted med større kapasitet vil bøte på dette. Det samme vil å legge Riksvei 4 i tunnel under Vaterland og Tøyen. Hvorfor skal en hovedveiforbindelse gå gjennom et av landets mest befolkete områder?

Riksvei 4 skaper i dag et ingenmannsland på bakkeplan. Mange unngår Vaterland. Doplangerne trives riktignok godt i skyggen av betongsøylene, men det var vel ikke dem byplanleggerne hadde i tankene?

Grønlandsleiret

En Riksvei 4 i tunnel vil også gjøre underverker for Grønlandsleiret.

Vaterlandsparken kan åpnes opp til en stor allmenning, og være et bindeledd i bykjernen. Uten Riksvei 4 og Galleri Oslo, vil denne knytte sammen bydelens hovedakser, Grønlandsleiret og Schweigaardsgate, og åpne området ytterligere mot Bjørvika.

Grønlandsleiret har et uutnyttet potensial. Gaten er i dag primært tilpasset biltrafikk. Kjørefeltene kan krympes til fordel for brede fortau og et fotgjengervennlig miljø.

Spørsmålet er om ikke den vellykkede Hovedstadsaksjonen, og også kan ha fokus på en opprustning av Grønlandsleiret i samarbeid med gårdeierne?

Oslo Sentrum vil alltid være en kontinuerlig prosess. En opprustning av Grønlandsleiret og Schweigaardsgate, samt etableringen av Vaterlands-allmenningen, er et naturlig neste trinn i prosessen for å knytte øst og vest sammen.

Innlegg i Aften 24 mars, 2010.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s