Home

Hva vil Arve Juritzen og de andre småforlagene, spør Dagbladets Unn Conradi Andersen (UCA) i en kommentar 17 juli. Jeg kan ikke svare for Jurizten eller andre, men som forlagsdirektør i Lundesgaard Forlag AS, er jeg forundret over UCA sin manglende forståelse av bokbransjen.

Som forlagsgründer og mannen bak en av sommerens bestselgere, Bilmerkeboken, er undertegnede et av de 100 nye forlag som ble etablert i 2006. UCA mener disse forlagene er uinteressante fordi de ikke er ideologisk godt nok fundert, med unntak av det kommunistiske forlaget Manifest. Manifest i følge UCA svanen blant de nye forlagene, fordi de er ”et forlag som vil noe, og som har en uttalt visjon. Slike forlag er en mangelvare.”

Du store alpakka! Hva for et kvalitetskriterium er dette? Må man ha en visjon eller være ideologisk fundert for å starte forlag? UCAs overfladiske observasjon bekrefter en utbredt forestilling om boken i norsk kulturliv: boken er opphøyet. Jeg kan fastslå med en gang for alle: Det er den ikke. En bok er intet mer enn et stykke videreforedlet skog, som i visse tilfeller kan få en opphøyet kulturell status. Men den behøver ikke å få det. Dessuten kan bøker være mye forskjellig, som læremidler, underholdning, propaganda, kunst osv. Bøker er ikke en ensartet gruppe. Problemet i norsk kulturliv, slik jeg ser det, er den naive holdningen om boken. Enten man vil det eller ikke, så er bøker en vare. Definisjonen på en vare er en gjenstand man tar penger for, og bøker er så vidt meg bekjent ikke gratis i bokhandelen. Det er derfor per definisjon en vare. Dessuten kan man spørre seg hvor ideologisk og visjonære forlaget Manifest er. De er venstrevridde og motstandere av det liberale systemet. Likefullt er de organisert som et aksjeselskap – det liberale systemets bærebjelke. Hvorfor i all verden er de ikke en stiftelse når de så idealistiske, eller er de kanskje mest interessert i å få utbytte?

”Men har de små forlagene og mellomstore forlagene noen visjoner utover det å tjene penger? Men noen hederlige unntak nei”, skriver UCA. Dette er absurd. Et hvert forlag, uavhengig av om de har en visjon eller ikke, er avhengig av å tjene penger. Hvis ikke går de konkurs. Fra et sted må pengene til å betale trykking, utforming, lønninger, royalty og andre utgifter komme fra. Pengene må komme fra salg av bøker. Hvis ikke er det ikke mulig å utgi bøker, med mindre staten støttet utgivelsene. En slik kommunistordning vil ingen være tjent med. Er det en slik ordning UCAs ønsker seg?

I UCAs verden virker det som om det tjene penger er umoralsk. Å tjene penger er helt avgjørende for å kunne utgi bøker. Det er god moral å selge bra, for deler av avansen fra en utgivelse må reinvesteres i nye titler. Slik er forlagsdriften, eller en hvilken som helst annen virksomhet for den saks skyld. For Lundesgaard Forlag sin del utgir vi i år tre titler, som delvis er finansiert fra inntekter etter hjemkjøpet av min egen bok Skikk og bruk (2005). Det var ingen kunst å selge den i bøtter og spann før jul, til tross for at den var et år gammel. Slik fungerer forretninger. Pengene må sirkulere, og kontinuerlig investeres i nye prosjekter. For å gjøre det trenger man ikke nødvendigvis noen visjon – man trenger nese for gode konsepter, språk, design, PR og salg, slik Bilmerkeboken nå herjer bestselgerlistene. Skulle jeg formulere en visjon, vil jeg lånt et amerikansk ordspråk: ”We make great products, for great people.”

Etter å drevet forlag et snaut år kan jeg fastslå følgende: å utgi bøker er en ingen kunst. Som jeg pleier å si det er vanskeligere å lese bøker, enn å selge dem. Og det er økonomi i å selge 700-800 eksemplarer av en ordinær bok. Aller helst vil man selvsagt selge meget mer enn det. UCA burde kanskje ta seg et lite kurs i bedriftsøkonomi før hun igjen kommenterer mer forretningsmessige sider av bokbransjen. Da vil forhåpentligvis refleksjonsnivået være noe høyere.

Innlegg i Dagbladet 19 juli, 2007.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s